Już niejednokrotnie zostało dowiedzione, że osoby, które dają prezenty są zawsze obdarzane większą sympatią. Zasada ta znana jest już od dziecka i mimo, że nie każdy z nas chce się do niej przyznać – tak właśnie jest. Prawdopodobnie poziom miłych emocji wywołuje nie tylko sam prezent, ale przede wszystkim miły gest darczyńcy. Ta zasada nader często wykorzystywana jest przez współczesnych przedsiębiorców, którzy wszelkimi sposobami chcą pozyskać sympatię swoich klientów i zachęcić ich do skorzystania z oferowanych produktów bądź usług.
Gadżety w roli prezentów
Opisana na wstępie zasada budzenia sympatii i nawiązywania pozytywnych relacji między przedsiębiorcą a jego potencjalnym klientem w praktycznych działaniach marketingowych przyjmuje postać klasycznych gadżetów reklamowych. Mogą to być zwykłe breloczki do kluczy, smycze, porcelanowe kubki z logo a także ich ekskluzywne wersje w postaci elektronicznych przedmiotów typu: pendrive, videorejestrator, aparat telefoniczny lub nawet nawigacja samochodowa. Każdorazowo przy doborze odpowiednich gadżetów brane są pod uwagę zróżnicowane czynniki takie jak: wielkość środków finansowych przeznaczonych na kampanię reklamową, profil firmy, zasięg działań marketingowych, a przede wszystkim określoną grupę adresatów.
Oczywistym jest, że inny rodzaj gadżetów należy stosować w stosunku młodych odbiorców oferty firmy, a inny względem starszej części społeczeństwa. Inne gadżety powinny promować osiedlowy sklep a inne działalność wielkiego banku. Wyjątkiem od tej reguły są tak zwane gadżety uniwersalne, które sprawdzą się zarówno w promocji salony fryzjerskiego, warsztatu samochodowego, szkoły wyższej, banku, stowarzyszenia non-profit i wielu innych firm i instytucji. Do tej grupy gadżetów należy z pewnością zaliczyć wspomniane wyżej kubki z logo, które przy odpowiednim zaprojektowaniu grafiki nadruku mogą stanowić niezwykle użyteczny i jednocześnie skuteczny przedmiot promocji przedsiębiorstwa.
Aby wymienione wyżej porcelanowe kubki z logo i inne gadżety reklamowe spełniały swoją promocyjną rolę, powinny być odpowiednio zaprojektowane. Tu ważne są bardzo zróżnicowane elementy. Oczywiście z punktu widzenia skuteczności reklamy najważniejsza jest odpowiednia personalizacja gadżetów, czyli nadruk logo i nazwy firmy. Kolejnym etapem jest zaprojektowanie szaty graficznej kubka, która wzbudzi zainteresowanie i sympatię potencjalnego konsumenta.